Filipperbrevet kapitel 2:

1Om det alltså finns tröst genom Kristus, uppmuntran från kärleken och gemenskap
från Anden, om det finns ömhet och medkänsla, 2gör då min glädje fullkomlig genom
att visa enighet. Lev i samma kärlek, eniga i tanke och sinnelag, 3fria från
självhävdelse och fåfänga. Var ödmjuka och sätt andra högre än er själva. 4Tänk inte
bara på ert eget bästa utan också på andras. 5Låt det sinnelag råda hos er som
också fanns hos Kristus Jesus. 6Han ägde Guds gestalt men vakade inte över sin
jämlikhet med Gud 7utan avstod från allt och antog en tjänares gestalt då han blev
som en av oss.

”Om det finns…”, skriver Paulus, och menar därmed att det förutsätts att det gör
det. Att det finns tröst genom Kristus, kärlek och gemenskap genom Anden. Att det
finns ömhet och medkänsla. Isåfall, om det finns, visa då på enighet och låt kärleken
bli tydlig. Sätt andra högre än er själva och låt det sinnelag (eller mindset) som fanns
hos Jesus prägla dig och vår samvaro i Opalkyrkan.

Den här våren vill jag som församlingsföreståndare uppmana oss alla i Opalkyrkan
att uppmuntra varandra extra. Eller som Paulus uttrycker det: ”Visa varandra
tillgivenhet och broderlig kärlek, överträffa varandra i ömsesidig aktning. Slappna inte
i er iver, håll er brinnande i anden. Tjäna Herren. Gläd er i hoppet, var uthålliga i
lidandet och ihärdiga i bönen.
” (Rom12:10-12)

Jag skulle önska att Du som läser detta, slår vakt om att vi tillsammans ska lyfta och
uppmuntra varandra mer. Ja, helst överträffa varandra och inte snåla med berömmet,
tacket och uppskattningen. Kanske till och med öva på att uttrycka det, för det får
nämligen andra att växa och vidgar mitt eget hjärta.

Kanske att Du inför det här känner sig tom, likgiltig eller direkt osugen på att göra
detta. Att Du själv förtjänat ett tack som du inte fått, eller känner dig uttorkad på
uppskattning, tillgivenhet eller att någon bara ser dig. Låt då tillsammans sporra
varandra och fylla den här våren med en annan jargong och attityd. (Heb10:24-25)
Varför inte börja den rörelsen idag och ha som daglig utmaning? Vem kan du tacka,
uppmuntra eller lyfta idag? Ring, skriv ett kort eller skicka ett sms. För det finns hopp,
tröst, kärlek och gemenskap i Kristus och Anden som bor i församlingen. Låt den
prägla vår gemenskap och flöda över!

Herren välsigne dig och din strävan!

Erik Wickstrand, pastor & församlingsföreståndare i Opalkyrkan